برداشتن اپوکسی از روی سطح

اپوکسی یک چسب دائمی است که بر روی بسیاری از سطوح، از پلاستیک گرفته تا فلز و… استفاده می شود. هنگامی که اپوکسی سخت شد، حذف آن می تواند مشکل باشد. اپوکسی به صورت مایع میباشد، همانطور که مخلوط می شود، دمای ماده گرم می شود تا زمانی که شروع به خنک شدن و سفت شدن کند. می توانید اپوکسی را با برگرداندن آن به حالت مایع یا حداقل ژل مانند پاک کنید تا بتوانید آن را از روی سطح بتراشید. برداشتن اپوکسی را می توان نسبتاً آسان انجام داد، به شرطی که اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و صبور باشید.

 

استفاده از حرارت برای حذف اپوکسی

 

 

  1. دستکش، عینک و ماسک تنفسی با کارتریج های گاز و بخار بپوشید. هنگامی که اپوکسی را گرم می کنید، بخاراتی تولید می کند که می تواند چشم ها، ریه ها و غشاهای مخاطی شما را تحریک کند. برای محافظت از خود، عینک ایمنی مهر و موم شده و یک ماسک تنفسی که می تواند گازها و بخارات را فیلتر کند به چشم بزنید. همچنین باید از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنید که حداقل ۳ اینچ (۷.۶ سانتی‌متر) از جلوی مچ شما امتداد دارند تا از پوست شما محافظت کنند، ترجیحاً با نوارهای پلاستیک برای کمک به ایجاد مهر و موم.
  • اطمینان حاصل کنید که عینک شما کاملاً چشمان شما را می پوشاند و روی پوست شما قرار می گیرد و هیچ منفذی برای ورود هوا وجود ندارد. همچنین، می‌توانید از ماسک تنفسی PPE با محافظ چشم داخلی استفاده کنید.
  • همیشه ماسک را از نظر چسبندگی و تناسب مناسب تست کنید. اگر برای داشتن یک مهر و موم خوب مشکل دارید، ممکن است لازم باشد موهای صورت را کوتاه کنید یا ماسک مناسب‌تری تهیه کنید.
  • اگر هنگام استفاده از ماسک تنفسی خود بوی شدید شیمیایی را استشمام کردید، ممکن است ماسک به درستی کار نکند یا زمان تعویض کارتریج فرا رسیده باشد. فوراً منطقه را ترک کنید تا بتوانید ماسک تنفسی خود را بررسی کرده و تنظیمات لازم را انجام دهید.

 

۲. لباس هایی بپوشید که پوست شما را بپوشاند. یک شلوار تنگ و یک پیراهن تنگ و آستین بلند پیدا کنید. اگر پیراهن دکمه دار است، مطمئن شوید که همه دکمه ها محکم هستند. این به معنای محافظت از پوست شما در برابر واکنش به بخارهایی است که ممکن است از گرم کردن اپوکسی ایجاد شود.

 

 

۳. سطح را به مدت حداقل ۱ ساعت در استون خیس کنید. اگر اپوکسی به یک سطح چوبی چسبیده است، قبل از استفاده از حرارت برای نرم شدن اپوکسی، محل را به مدت یک ساعت یا بیشتر در استون خیس کنید. شما می توانید جسم را در استون قرار دهید یا استون را روی سطحی که اپوکسی در آن قرار دارد بچکانید. استون فقط در یک سطح چوبی خیس می شود.

هنگامی که با اپوکسی روی پلاستیک، سنگ مرمر، سیمان، وینیل یا فلز سروکار دارید، هر ماده شیمیایی با قسمت بالایی سطح برخورد می کند، اما مانند چوب به لایه ها نفوذ نمی کند.

 

 

۴. یک تفنگ حرارتی را برای چند دقیقه به سمت اپوکسی بگیرید. هدف این است که دمای اپوکسی را به بیش از ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتیگراد)، یعنی نقطه نرم شدن آن افزایش دهیم. تفنگ حرارتی را با حرکات کوچک کار کنید نه اینکه اجازه دهید هر بار چند دقیقه در همان موقعیت بماند. اگر اپوکسی روی سطح پلاستیکی یا چوبی است، مراقب سطح آن باشید تا زیاد گرم نشود و نسوزد.

به عنوان جایگزینی برای استفاده از تفنگ حرارتی، می توانید از آهن لحیم کاری استفاده کنید. پس از گرم شدن اتو، آن را مستقیماً روی یک ناحیه خاص از خط اتصال اپوکسی اعمال کنید. این باعث نرم شدن اپوکسی می شود.

اگر اپوکسی مورد نظر شما به جای کاشی کف روی یک شی قرار دارد، می توانید آن را روی یک صفحه داغ قرار دهید. این همان کاری است که تفنگ حرارتی انجام می دهد و بیشتر در دسترس است.

 

 

۵. مناطق کوچک را در یک زمان گرم کنید. کل خط اتصال اپوکسی را به یکباره گرم نکنید وگرنه نمی توانید اپوکسی را به مدت کافی گرم نگه دارید. درعوض، روی قطعاتی با طول حدود ۲ تا ۳ اینچ (۵.۱ تا ۷.۶ سانتی متر) کار کنید. بعد از اینکه یک بخش را انجام دادید، روی قسمت درست در کنار قسمت اول کار کنید. خراش دادن با لبه ای که اکنون باز است آسان تر خواهد بود.

 

 

۶. اپوکسی گرم شده را با یک سوهان پلاستیکی خراش دهید. برای پاک کردن اپوکسی از سطح از یک اسکرابر پلاستیکی محکم استفاده کنید. ممکن است متوجه شوید که گرما به تمام لایه های اپوکسی نفوذ نکرده است. در این حالت، محل را دوباره گرم کنید و تا زمانی که تمام اپوکسی از بین برود، خراش دهید.

بعد از اینکه یک منطقه را قبلاً گرم کردید دوباره آن را گرم نکنید. چند دقیقه صبر کنید تا اپوکسی خنک شود قبل از اینکه برگردید و دوباره گرم کنید. در غیر این صورت ممکن است باعث آتش گرفتن منطقه شوید.

از خراش های ساخته شده از فلز استفاده نکنید زیرا به راحتی می توانند به سطحی که روی آن کار می کنید آسیب وارد کنند.

 

انجماد اپوکسی

 

 

۱. از دستکش ایمنی، عینک و ماسک تنفسی با کارتریج های گاز و بخار استفاده کنید. مانند خود اپوکسی، مبردها حاوی بخارات مضری هستند که می توانند چشم ها، ریه ها، پوست و غشاهای مخاطی شما را تحریک کنند. یک جفت عینک ایمنی محکم بپوشید که هیچ هوایی را وارد نمی کند، و همچنین یک ماسک تنفسی مهر و موم شده با کارتریج های گاز و بخار بپوشید. برای محافظت از پوست، یک جفت دستکش لاستیکی بپوشید که حداقل ۳ اینچ (۷.۶ سانتی متر) از مچ دست شما امتداد دارد.

  • برای تعیین کد رنگ صحیح برای نوع ماسک تنفسی مورد نیاز خود، با راهنمای ماسک تنفسی، مانند راهنمای کارتریج و فیلتر ۳M مشورت کنید.
  • همیشه تحقیق کنید که آیا مبردی که برای استفاده از آن می کارید در منطقه شما قانونی است یا خیر. انتشار برخی از مبردها به دلیل نگرانی های زیست محیطی غیرقانونی است!

 

 

۲. پنجره ها و درهای خود را باز کنید. این اجازه می دهد تا هوا آزادانه حرکت کند و بخارات را از مبرد به بیرون منتقل کند. اگر درها و پنجره های خود را باز نکنید، بخار می تواند ایجاد شود و تنفس هوا را بسیار خطرناک کند. همانطور که جریان هوا در حال حرکت است، باید بچه ها و حیوانات خانگی را در یک اتاق امن با در بسته قرار دهید. این کار از تنفس دود آنها جلوگیری می کند.

اطمینان حاصل کنید که تهویه مطبوع یا واحد گرمایش خود را خاموش کنید تا بخارات را به داخل نکشد.

 

 

۳. قوطی مبرد خود را تکان دهید. اسپری های مبرد را می توان در چندین مارک در اکثر فروشگاه های سخت افزار یافت میشود استفاده کنید. هنگامی که یک قوطی می‌خرید، مانند هر قوطی اسپری دیگر، قبل از استفاده آن را تکان دهید. سپس آن را حدود ۱ فوت (۳۰ سانتی متر) از اپوکسی که می خواهید اسپری کنید فاصله بگیرید. مطمئن شوید که قوطی را عمودی نگه داشته اید، در غیر این صورت مایع به بیرون نشت می کند.

 

 

۴. مبرد خود را روی اپوکسی اسپری کنید. اسپری به سرعت دمای هر چیزی را که لمس می کند کاهش می دهد. اپوکسی یخ زده و شکننده می شود. دستان خود را نزدیک ناحیه ای که اسپری می کنید قرار ندهید. قبل از شروع سمپاشی مطمئن شوید که دستکش و عینک خود را محکم نگه دارید. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، اجازه ندهید به آن منطقه نزدیک شوند.

 

 

۵. اپوکسی شکننده را جدا کنید. از یک چاقوی پلاستیکی بتونه استفاده کنید یا با چکش یا چکش لاستیکی به اپوکسی ضربه بزنید. اپوکسی باید به اندازه ای سرد باشد که تبدیل به کریستال شده و به راحتی شکسته شود. سپس می‌خواهید کریستال‌ها را درون یک ظرف گرد و غبار بریزید و بلافاصله آنها را در سطل زباله بریزید. می توانید از جاروبرقی استفاده کنید تا مطمئن شوید که از شر تمام کریستال های میکروسکوپی باقی مانده خلاص می شوید.

مراقب باشید با وارد کردن فشار زیاد به اپوکسی به سطح خود آسیب وارد نکنید. اگر به راحتی از هم جدا نمی شود، سعی کنید خنک کننده اسپری بیشتری اضافه کنید تا رزین بیشتر خنک شود.

 

آماده سازی مواد شیمیایی برای حذف اپوکسی

 

 

۱. عینک، دستکش ایمنی و ماسک تنفسی با کارتریج های گاز و بخار به چشم بزنید. قبل از کار با هر گونه مواد شیمیایی که می تواند اپوکسی را حل کند یا نرم کند، بسیار مهم است که تجهیزات ایمنی را بپوشانید که از چشم ها، ریه ها، غشاهای مخاطی و پوست شما محافظت می کند. یک عینک عینکی بزنید که چشم‌هایتان را کاملاً بپوشاند و روی پوستتان بنشیند، بدون هیچ روزنه‌ای که هوا از آن عبور کند. همچنین به یک ماسک تنفسی با کارتریج‌های مناسب برای مواد شیمیایی که استفاده می‌کنید، و همچنین به دستکش‌های لاستیکی که حداقل ۳ اینچ (۷.۶ سانتی‌متر) از مچ دست شما امتداد دارند، نیاز دارید.

برای حلال های شیمیایی و اپوکسی خود با برگه های اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) مشورت کنید تا بدانید به چه نوع کارتریج تنفسی نیاز دارید.

 

 

۲. پنجره ها و درها را باز کنید این بسیار مهم است زیرا به جریان هوا و تهویه نیاز دارید. گردش هوا از طریق درها و پنجره های باز، بخارات مضر مواد شیمیایی را به بیرون از خانه شما منتقل می کند. اگر پنجره‌ها و درهای شما بسته می‌ماند، احتمالاً مواد شیمیایی که برای سلامتی شما خطرناک است تنفس می‌کنید.

مطمئن شوید که تهویه مطبوع یا واحد گرمایش خود را خاموش کنید تا هوای تازه بخارات را به داخل نکشد.

 

 

۳. ماده شیمیایی را انتخاب کنید که اپوکسی را نرم کند. همچنین بسیار مهم است که عامل شیمیایی به سطحی که اپوکسی روی آن چسبیده است آسیب نرساند. مواد شیمیایی ممکن است به سطوح خاصی مانند پارچه، پلاستیک یا وینیل آسیب برساند. مواد شیمیایی قوی ممکن است در واقع سطوح را قبل از اینکه چسب اپوکسی را نرم کنند، از بین ببرند. برای همه مواد شیمیایی که استفاده می کنید، همیشه به از اکسید کننده های کلاس ۳ و ۴ دوری کنید. این عوامل می توانند باعث احتراق خود به خود یا آتش گرفتن در جاده شوند.

رقیق کننده رنگ را امتحان کنید. استون موجود در بیشتر تینرهای رنگ می تواند اپوکسی سخت شده را نرم کند، اما آماده باشید که اجازه دهید اپوکسی و جسمی که به آن چسبیده است حداقل یک ساعت خیس بخورد.

از یک عامل سلب کننده تجاری استفاده کنید. این ها در اکثر فروشگاه های سخت افزار موجود است.

 

 

۴. عامل سلب کننده را اعمال کنید. می توانید مقداری از ماده را مستقیماً روی اپوکسی چکه کنید یا مقداری را روی یک پارچه شستشو قرار دهید و اپوکسی را بمالید. در هر صورت، مطمئن شوید که عامل کافی به اپوکسی راه پیدا کرده است. پس از اعمال عامل، حداقل ۱ ساعت صبر کنید تا دوباره به آن مراجعه کنید.

در مراحل کوچک، ۲ تا ۳ اینچ (۵.۱ تا ۷.۶ سانتی متر) در یک زمان کار کنید. اگر منطقه بیش از حد گسترده باشد، عامل شیمیایی احتمالاً به همان اندازه مؤثر عمل نخواهد کرد.

هنگام استفاده از ماده شیمیایی مطمئن شوید که کودکان و حیوانات خانگی در اطراف نباشند.

 

۵. یک محلول تمیز کننده را مخلوط کنید. پس از یک ساعت ماندن ماده شیمیایی، باید آن را قبل از خراشیدن خنثی کنید. در یک سطل متوسط، ۲-۳ قاشق غذاخوری (۵۰-۷۵ گرم) تری سدیم فسفات و ۱ گالن (۳.۸ لیتر) آب داغ را با هم مخلوط کنید. می‌توانید مخلوط را روی مایع بریزید یا با یک اسفنج روی آن بکشید. بگذارید بماند و عامل را حداقل ۵ دقیقه خنثی کند.

 

 

۶. رزین اپوکسی را از روی سطح خراش دهید. رزین را با یک سوهان تیز، محکم و پلاستیکی خراش دهید. شما می خواهید بلافاصله اپوکسی را در یک دستمال کاغذی قرار دهید و آن را در سطل زباله بیندازید. هدف این است که اجازه ندهید عوامل شیمیایی به شما نزدیک شوند. اگر مقداری اپوکسی هنوز به سطح چسبیده است، اپوکسی باقی مانده را برای مدتی بیشتر در ماده شیمیایی خیس کنید قبل از اینکه سعی کنید آن را بتراشید.

هنگامی که اپوکسی را جدا کردید، محل را با یک پارچه خیس شده در آب گرم و صابون بشویید. شما نمی خواهید مواد شیمیایی در اطراف، به خصوص با کودکان و حیوانات خانگی در خانه باقی بماند.