نحوه پولیش سنگ مرمر

نحوه پولیش سنگ مرمر

سنگ مرمر یک گزینه محبوب برای رومیزی، رومیزی، کفپوش و نمای شومینه است. در حالی که زیبایی طبیعی را برای خانه شما به ارمغان می آورد، برای جلوگیری از آسیب و لکه هایی که به راحتی به دلیل سطح متخلخل سنگ مرمر ایجاد می شوند، به مراقبت ویژه ای نیاز دارد. با کمی زمان و گریس، می توانید سنگ مرمر طبیعی یا پرورش یافته خود را جلا داده و آن را دوباره جدید جلوه دهید.

 

قسمت اول

آماده سازی سنگ مرمر شما

  1. شما به یک شوینده ملایم، ۳-۴ عدد پارچه نرم، یک شوینده سنگ برای از بین بردن لکه (اختیاری)، یک ترکیب پولیش، یک پولیشر با سرعت کم با چرخ نمدی و یک درزگیر سنگ مرمر نیاز دارید. شما می توانید موارد را خودتان جمع آوری کنید یا یک کیت بخرید.
  • اگر سنگ مرمر مصنوعی دارید، مطمئن شوید که بر روی محصول  شما درج شده که برای سنگ مرمر مصنوعی است.
  • اگر به پولیشر دسترسی ندارید، می توانید پولیشر مرمری خود را با پارچه ای نرم بمالید. با این حال، این روش بسیار خسته کننده است.
  • اگر لکه دارید قبل از صیقل دادن با شوینده سنگ پاک کنید.
  • اگر لکه اسیدی دارید از پودر پولیش سنگ استفاده کنید.

 

۲. اطراف سنگ مرمر را با چسب بچسبانید. اگر سنگ مرمر شما با سطوح دیگری مانند چوب یا کروم احاطه شده است که ممکن است توسط محصولاتی که استفاده می کنید آسیب ببینند، آنها را با نوار نقاش محافظت کنید.

  • سطوح چوبی و کرومی را بپوشانید.
  • اگر کفپوش چوبی دارید، اگر از محصول اسپری استفاده می کنید، لبه های پایین کابینت را بچسبانید، زیرا ممکن است این محصول روی زمین قرار گیرد.

 

۳. سطح را با مواد شوینده ملایم و پارچه نرم تمیز کنید. قبل از اینکه کل سنگ را تمیز کنید، یک منطقه کوچک را آزمایش کنید. اگر لکه‌هایی دارید، سعی کنید آن‌ها را فقط با مواد شوینده‌تان پاک کنید و به آرامی آن ناحیه را با پارچه مرطوب خود روی لکه بکشید.

 

۴. شوینده سنگ لکه هایی را که در سطح سنگ مرمر شما نشسته اند را از بین می برد. جلا دادن سنگ مرمر لکه ها را پاک نمی کند. در عوض، آنها را مهر و موم خواهید کرد

می توانید یک اچ اس ریموور تجاری بخرید یا خودتان آن را درست کنید. برای تهیه اچ اس ریموور، به اندازه کافی پراکسید هیدروژن را با آرد مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. همچنین می توانید از ترکیب یک قاشق غذاخوری آمونیاک، نصف فنجان پراکسید هیدروژن استفاده کنید و به آرامی جوش شیرین را اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.

اچ اس ریموور را روی لکه صاف کنید و با چسب پلاستیکی روی آن را ببندید. اچ اس ریموور خود را حداقل به مدت ۲۴ ساعت بگذارید. لکه های قدیمی ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. تعیین زمان لازم برای از بین بردن لکه های قدیمی یک فرآیند آزمون و خطا است.

بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پلاستیک را بردارید و روی اچ اس ریموور خشک آن کمی آب بریزید و با یک پارچه نرم پاک کنید. منطقه را کاملا خشک کنید.

اگر لکه باقی ماند، این روند را دوباره تکرار کنید.

 

قسمت دوم

استفاده از ترکیب پولیش

 

۱. مقدار کمی از ترکیب پولیش را اعمال کنید. برای اندازه گیری مناسب از اطلاعات درج شده روی ظرف محصول کمک بگیرید، زیرا محصولات مختلف مقادیر متفاوتی را توصیه می کنند. ترکیب را در قسمت کوچکی که کار را شروع خواهید کرد قرار دهید.

  • ترکیب پولیش را به یکباره روی تمام قطعه سنگ مرمر اعمال نکنید.
  • اینکه چه مقدار پولیش باید بزنید به نوع لاکی که انتخاب می کنید و اندازه فضایی که پولیش می دهید بستگی دارد.
  • اگر مطمئن نیستید که چه مقدار پولیش بزنید، با کمی شروع کنید و در صورت نیاز بیشتر اضافه کنید. اضافه کردن بیشتر آسان تر از حذف اضافی است.

 

۲. یک پولیشر با سرعت کم یا یک پارچه نرم انتخاب کنید. در حالی که می‌توانید از هر کدام استفاده کنید، استفاده از یک پارچه نرم بیشتر طول می‌کشد، و اگر فشار یکسانی را حفظ نکنید، می‌تواند روی نتایج شما تأثیر بگذارد، بنابراین یک پولیش با سرعت پایین ممکن است بهترین گزینه باشد.

اگر مته دارید، می توانید مته را با دیسک سنباده نمدی جایگزین کنید تا بتوانید از آن به عنوان پولیشر استفاده کنید.

 

 

۳. در بخش های کوچک کار کنید. فقط روی یک قسمت کوچک به اندازه ۱-۲ فوت در هر بار کار کنید تا یک روکش یکنواخت ایجاد کنید و از خشک شدن یا جمع شدن ترکیب پولیش خود جلوگیری کنید. کار در بخش‌های کوچک همچنین به شما کمک می‌کند تا پولیش را به طور یکنواخت توزیع کنید، زیرا می‌توانید در حین حرکت مقدار کمی پولیش اضافه کنید.

  • از یک گوشه شروع کنید و کل منطقه را دور بزنید تا مطمئن شوید که یک پولیش را به کار می برید. اگر از وسط شروع کنید، ممکن است یک نقطه را از دست بدهید.

 

۴. اگر از پارچه نرم یا قسمت نرم یک اسفنج جدید استفاده می کنید، حرکات را دایره ای و محکم انجام دهید. اگر از پولیشر استفاده می کنید، آن را به آرامی در یک حرکت دایره ای کنترل شده حرکت دهید. هنگامی که با اضلاع صاف تمام کردید، گوشه ها را با پارچه نرم جلا دهید و به حرکات دایره ای خود ادامه دهید.

  • اگر از پولیش استفاده می کنید از سرعت کم تا متوسط ​​استفاده کنید.

 

۵. پولیش اضافی را بردارید. از یک پارچه خشک برای پاک کردن بقایای آن استفاده کنید و سپس با یک پارچه مرطوب کار را برای اطمینان از تمیز بودن سطح انجام دهید.

 

۶. بگذارید سنگ مرمر شما کاملا خشک شود. ۲۴ ساعت قبل از استفاده از درزگیر خود صبر کنید.

  • اگر سنگ مرمر شما هنوز لکه دارد یا آسیب دیده است، می توانید آن را با یک ترکیب صاف کننده و سپس دوباره با یک ترکیب پولیش جلا دهید. اگر هیچ‌کدام از این محصولات کار نمی‌کنند، سنگ مرمر پرورش‌یافته را می‌توان با استفاده از کاغذ سنباده مرطوب/خشک ۱۰۰۰ گریت سمباده زد.
  • سفت کردن ترکیب یا سمباده مرطوب روی سنگ مرمر طبیعی را امتحان نکنید زیرا راحت تر آسیب می بیند.

 

 

قسمت سوم 

مهر و موم کردن سنگ مرمر جلا

 

۱. درزگیر خود را انتخاب کنید. درزگیرها می توانند موضعی یا اشباع کننده باشند. درزگیرهای موضعی روی سنگ مرمر می نشینند و از لکه شدن جلوگیری می کنند، در حالی که اشباع کننده ها به زیر سطح رفته و آب و روغن ها را دفع می کنند و در عین حال به سنگ مرمر اجازه تنفس می دهند. کانترها و روشویی ها معمولاً با یک ماده اشباع کننده آب بندی می شوند، در حالی که کف و سایر انواع سنگ مرمر ممکن است با یک درزگیر موضعی بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

سنگ مرمر پرورشی را مهر و موم نکنید زیرا قوی تر است و نیازی به درزگیر ندارد. برخی از سنگ مرمرهای پرورشی درزگیر نمی گیرند.

 

۲. درزگیر مرمری خود را استفاده کنید. یک درزگیر از همه لکه ها جلوگیری نمی کند، اما مقداری از سطح مرمر شما را محافظت می کند. می توانید درزگیر سنگ مرمر را در یک بطری اسپری در یک فروشگاه سخت افزار یا کالاهای خانگی خریداری کنید. همانطور که روی درزگیر خود اسپری می کنید، مطمئن شوید که تمام سطح سنگ مرمر شما خیس است.

  • اجازه ندهید که درزگیر کاملا خشک شود وگرنه رگه می شود.
  • می‌توانید با اسپری کردن روی آب یا مالش دادن با دستمال مرطوب به درزگیر آب اضافه کنید. افزودن آب به درزگیر که خیلی سریع خشک می شود از ایجاد رگه جلوگیری می کند.

 

۳. باقی مانده درزگیر را پاک کنید. برای زمان درخواست اطلاعات روی ظرف محصول را مطالعه کنید. پس از اینکه درزگیر شما برای مدت زمان توصیه شده روی سنگ مرمر ماند، از یک پارچه خشک برای پاک کردن سطح استفاده کنید.

  • اکثر درزگیرها زمان انتظار ۱۰-۲۰ دقیقه را توصیه می کنند.
  • اگر اجازه دهید بیشتر از زمان توصیه شده بماند، درزگیر رگه می شود.
  • اگر درزگیر شما دو کاربرد را توصیه می کند، مراحل را یک بار تکرار کنید.

 

۴. صبر کنید تا سنگ مرمر شما خشک شود. بگذارید سنگ مرمر شما ۶-۸ ساعت بماند. از استفاده یا قرار دادن هر چیزی روی سنگ مرمر خود تا زمانی که کاملاً خشک نشده است خودداری کنید زیرا مهر و موم نیاز به زمان دارد تا ببندد. شما نمی خواهید درزگیر نفوذ شده به سطح را در حالی که هنوز تازه است، خیس کنید.

سنگ مرمر باید هر ۶-۱۲ ماه یکبار مهر و موم شود.